Table of Contents

Advertisement

Available languages

Available languages

Quick Links

KETUHAR GELOMBANG
MIKRO
Panduan Pemilik dan Panduan Memasak
PG113UC
Code No. : DE68-02709A
Panduan Cari Cepat.................................................................... 2
Ketuhar........................................................................................ 3
Aksesori....................................................................................... 3
Panel Kawalan ............................................................................ 4
Menggunakan Buku Panduan ini ................................................ 4
Langkah-Langkah Keselamatan ................................................. 5
Memasang Ketuhar Gelombang Mikro Anda.............................. 7
Melaraskan Masa ........................................................................ 7
atau Menghadapi Masalah.......................................................... 8
Memasak / Memanas Semula..................................................... 8
Aras Kuasa.................................................................................. 9
Memberhentikan Proses Memasak ............................................ 9
Melaraskan Masa Memasak ....................................................... 9
Menggunakan Ciri Memasak Automatik ................................... 11
Menggunakan Ciri Mencair Beku Kuasa................................... 12
Ciri Mencair Beku Kuasa........................................................... 12
Kedudukan aksesori.................................................................. 13
Memilih Aksesori ....................................................................... 13
Menggunakan Gril Atas............................................................. 14
Menggril Kuasa ......................................................................... 14
Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Atas .................................. 15
Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Kuasa ............................... 16
Menggunakan Ciri Penyahbauan.............................................. 19
Mematikan Pembunyi Bip ......................................................... 20
untuk Keselamatan ................................................................... 20
Menggunakan butang Pembersihan Mudah ............................. 20
Panduan Perkakas Memasak ................................................... 21
Panduan Memasak ................................................................... 22
Spesifikasi Teknikal................................................................... 34

Advertisement

Table of Contents
loading

Summary of Contents for Samsung PG113UC

  • Page 1: Table Of Contents

    KETUHAR GELOMBANG MIKRO Panduan Pemilik dan Panduan Memasak Panduan Cari Cepat..............2 Ketuhar..................3 PG113UC Aksesori..................3 Panel Kawalan ................4 Menggunakan Buku Panduan ini ..........4 Langkah-Langkah Keselamatan ..........5 Memasang Ketuhar Gelombang Mikro Anda......7 Melaraskan Masa ................ 7 Apa yang Perlu Dilakukan jika Anda Berasa Ragu-Ragu atau Menghadapi Masalah............
  • Page 2: Panduan Cari Cepat

    Panduan Cari Cepat Jika anda mahu memasak makanan Jika anda mahu menggril kuasa makanan 1. Letakkan makanan itu di dalam ketuhar. 1. Letakkan makanan itu di atas rak di dalam ketuhar. Pilih aras kuasa dengan menekan butang ( ) sekali atau Tekan butang Power Grill(Gril Kuasa).
  • Page 3: Ketuhar

    Ketuhar Aksesori Bergantung kepada model yang telah anda beli, anda diberikan beberapa aksesori yang boleh digunakan dengan pelbagai cara. LUBANG PAPARAN PENGALIHAN UDARA 1. Pengganding, sudah diletakkan di atas aci motor di PANEL KAWALAN PEMANAS ATAS dasar ketuhar. LAMPU PEMANAS Purpose Pengganding memutar pinggan putar.
  • Page 4: Panel Kawalan

    Panel Kawalan Menggunakan Buku Panduan ini Anda baru sahaja membeli ketuhar gelombang mikro SAMSUNG. Panduan Pemilik anda mengandungi banyak maklumat yang berguna mengenai cara memasak menggunakan ketuhar gelombang mikro anda: • Langkah-langkah keselamatan • Aksesori dan perkakas memasak yang sesuai •...
  • Page 5: Langkah-Langkah Keselamatan

    Menggunakan Buku Panduan ini (sambungan) Langkah-Langkah Keselamatan Arahan Keselamatan Penting. LANGKAH BERJAGA-JAGA BAGI MENGELAKKAN PENDEDAHAN KEPADA TENAGA GELOMBANG MIKRO YANG Baca dengan Teliti dan simpan untuk rujukan pada masa hadapan. BERLEBIHAN Sebelum memasak makanan atau cecair di dalam ketuhar gelombang Kegagalan mematuhi langkah-langkah keselamatan berikut boleh mengakibatkan mikro anda, sila pastikan bahawa langkah-langkah keselamatan yang pendedahan kepada tenaga gelombang mikro yang memudaratkan.
  • Page 6 Langkah-Langkah Keselamatan (sambungan) 7. Untuk mengurangkan risiko kebakaran di dalam rongga ketuhar: 11. Pastikan bahagian dalam ketuhar sentiasa bersih. • Jangan simpan bahan-bahan mudah terbakar di dalam ketuhar Sebab: Remah-remah makanan atau percikan minyak yang melekat pada dinding atau lantai ketuhar boleh menyebabkan kerosakan pada •...
  • Page 7: Memasang Ketuhar Gelombang Mikro Anda

    Memasang Ketuhar Gelombang Mikro Anda Melaraskan Masa Letakkan ketuhar di atas permukaan datar dan rata yang cukup kuat Ketuhar gelombang mikro anda mempunyai jam terbina dalam. Masa untuk menanggung berat ketuhar dengan selamat. boleh dipaparkan dalam notasi 24 jam atau 12 jam. Anda mestilah melaras jam: 1.
  • Page 8: Apa Yang Perlu Dilakukan Jika Anda Berasa Ragu-Ragu Atau Menghadapi Masalah

    Jika gangguan dikesan oleh mikropemproses ketuhar, paparan boleh dilaras semula. Untuk menyelesaikan masalah ini, cabut palam kuasa dan pasang ia semula. Laraskan semula masa. Jika garis panduan yang di atas tidak dapat menyelesaikan masalah anda, hubungi wakil penjual setempat anda atau perkhidmatan selepas jualan SAMSUNG.
  • Page 9: Aras Kuasa

    Aras Kuasa Memberhentikan Proses Memasak Anda boleh memilih antara aras kuasa yang di bawah. Anda boleh memberhentikan proses memasak pada bila-bila masa untuk memeriksa makanan. Output 1. Untuk berhenti sementara; Aras Kuasa Buka pintu ketuhar. GRIL ATAS GRIL KUASA Result : Proses memasak berhenti.
  • Page 10: Menggunakan Ciri Memanas Semula Automatik

    Menggunakan Ciri Memanas Semula Automatik Dengan ciri Memanas Semula Automatik, masa memasak dilaraskan Jadual yang berikut menunjukkan 3 Program Memanas Semula Automatik dan kuantiti, masa biar (standing times) dan cadangan- secara automatik. Anda boleh melaras julat berat hidangan dengan cadangan yang sesuai. menekan butang Memanas Semula Automatik yang sesuai seberapa banyak kali yang perlu.
  • Page 11: Menggunakan Ciri Memasak Automatik

    Menggunakan Ciri Memasak Automatik Dengan ciri Memasak Automatik, masa memasak dilaraskan secara Jadual yang berikut menunjukkan 3 Program Memasak Automatik dan kuantiti, masa biar (standing times) dan cadangan-cadangan automatik. Anda boleh melaras saiz hidangan (atau julat berat yang sesuai. hidangan) dengan menekan butang Memasak Automatik yang sesuai beberapa kali seperlunya.
  • Page 12: Menggunakan Ciri Mencair Beku Kuasa

    Menggunakan Ciri Mencair Beku Kuasa Ciri Mencair Beku Kuasa Dengan ciri Mencair Beku Kuasa anda boleh mencairbekukan Jadual yang berikut menunjukkan pelbagai program Mencair Beku daging, ayam itik, ikan atau Roti/kek dengan mudah. Masa mencair Kuasa, kuantiti, masa biar (standing times) dan cadangan yang beku dan aras kuasa dilaraskan secara automatik.
  • Page 13: Memilih Kedudukan Elemen Pemanas Bagi Pemanas Bawah

    Memilih Kedudukan Elemen Pemanas bagi Memilih Aksesori Pemanas Bawah Gunakan bekas yang selamat digunakan dengan gelombang mikro; jangan gunakan bekas dan pinggan plastik, cawan dan tuala kertas, Elemen pemanas digunakan apabila Menggril kuasa. Ia boleh dan lain-lain. diletakkan di salah satu daripada dua kedudukan: •...
  • Page 14: Menggunakan Gril Atas

    Menggunakan Gril Atas Menggril Kuasa Gril atas membolehkan anda memanaskan dan memerang makanan Gril kuasa membolehkan anda memanaskan dan memerang makanan dengan cepat, tanpa menggunakan gelombang mikro. Untuk tujuan dengan sangat cepat, tanpa menggunakan gelombang mikro. Untuk ini, sekeping rak gril (rak logam) diberikan bersama dengan ketuhar tujuan ini, sekeping rak gril (rak logam) diberikan bersama dengan gelombang mikro anda.
  • Page 15: Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Atas

    Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Atas Mod ini menggunakan fungsi gelombang mikro dan gril atas secara 5. Tekan butang Result : Proses memasak Kitaran Gelombang Mikro- bergilir, supaya haba sinaran yang datang dari gril dan gelombang Gril Atas bermula. Apabila ia selesai: mikro memasak dan memerang makanan.
  • Page 16: Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Kuasa

    Mod Kitaran Gelombang Mikro-Gril Kuasa Mod ini menggunakan fungsi gelombang mikro dan kuasa secara 5. Tekan butang Result : Proses memasak Kitaran Gelombang Mikro- bergilir, supaya haba sinaran yang datang dari gril dan gelombang Gril Kuasa bermula. Apabila ia selesai: mikro memasak dan memerang makanan.
  • Page 17: Menggunakan Ciri Memasak Automatik Gril Kuasa

    Menggunakan Ciri Memasak Automatik Gril Kuasa Dengan ciri memasak automatik gril kuasa, masa memasak Jadual yang berikut menunjukkan pelbagai Program Automatik Gril Kuasa bagi Daging Panggang, Ayam Itik Panggang dan Ikan dilaraskan secara automatik. Anda boleh melaraskan saiz hidangan Panggang dan kuantiti, masa biar dan cadangan yang sesuai. dengan menekan butang memasak automatik gril kuasa seberapa Program stik berjalan dengan Gril Kuasa sahaja.
  • Page 18: Menggunakan Ciri Memanas Semula Automatik Gril Kuasa

    Menggunakan Ciri Memasak Automatik Gril Menggunakan Ciri Memanas Semula Automatik Kuasa (sambungan) Gril Kuasa Dengan ciri memanas semula automatik gril kuasa, masa memasak Ikon Maka- Saiz Masa Cadangan dilaraskan secara automatik. Anda boleh melaraskan saiz/bahagian Hidangan Biar hidangan dengan menekan butang memanas semula automatik gril Ikan 300 g 3-4 min.
  • Page 19: Menggunakan Ciri Penyahbauan

    Menggunakan Ciri Memanas Semula Automatik Menggunakan Ciri Penyahbauan Gril Kuasa (sambungan) Gunakan ciri ini selepas memasak makanan yang berbau atau apabila terdapat banyak asap di dalam ketuhar. Jadual yang berikut menunjukkan Program-Program Automatik Gril Mula-mula bersihkan bahagian dalam ketuhar. Kuasa bagi Roti Bakar Hawaii dan Piza Sejuk Beku dan kuantiti, masa biar dan cadangan yang sesuai.
  • Page 20: Mematikan Pembunyi Bip

    Mematikan Pembunyi Bip Mengunci Ketuhar Gelombang Mikro Anda untuk Keselamatan Anda boleh mematikan pembunyi bip bila-bila sahaja anda mahu. Ketuhar gelombang mikro anda dilengkapi dengan program 1. Tekan butang pada masa yang sama. Keselamatan Kanak-Kanak khas, yang membolehkan ketuhar Result : Ketuhar tidak akan berbunyi bip setiap kali anda menekan sesuatu butang.
  • Page 21: Panduan Perkakas Memasak

    Panduan Perkakas Memasak Untuk memasak makanan di dalam ketuhar gelombang mikro, Perkakas kaca gelombang mikro mestilah boleh menembusi makanan, tanpa • Perkakas dari Boleh digunakan, kecuali dihiasi dipantulkan atau diserap oleh bekas yang digunakan. ketuhar ke meja dengan perapi logam. •...
  • Page 22: Panduan Memasak

    Panduan Memasak GELOMBANG MIKRO Makanan Bahag- Kuasa Masa Masa Biar Arahan Tenaga gelombang mikro sebenarnya menembusi makanan, tertarik kepada dan (min.) (min.) diserap oleh kandungan air, lemak dan gulanya. Kacang Hijau 300g 600W 7½-8½ 2-3 Tambahkan 30 ml (2 Gelombang mikro menyebabkan molekul-molekul di dalam makanan bergerak sudu besar) air sejuk.
  • Page 23 Panduan Memasak (sambungan) Panduan Memasak untuk sayur-sayuran segar Makanan Bahagian Masa Masa Biar Arahan Gunakan mangkuk pyrex kaca bertutup yang sesuai. Tambahkan 30-45 ml air (min.) (min.) sejuk (2-3 sudu besar) untuk setiap 250 g kecuali jumlah air yang lain disyorkan – Cendawan 125g 1½-2...
  • Page 24 Panduan Memasak (sambungan) MEMANAS SEMULA MEMANASKAN SEMULA CECAIR Sentiasa berikan masa biar selama sekurang-kurangnya 20 saat selepas ketuhar Ketuhar gelombang mikro anda akan memanas semula makanan dalam masa dimatikan untuk membolehkan suhunya menjadi seimbang. Kacau semasa yang sangat singkat berbanding dengan masa yang diambil hob ketuhar memanaskan, jika perlu, dan SENTIASA kacau selepas memanaskan.
  • Page 25 Panduan Memasak (sambungan) Memanaskan Semula Makanan dan Susu Bayi MEMANASKAN SEMULA MAKANAN BAYI Gunakan aras kuasa dan masa di dalam jadual ini sebagai garis panduan untuk MAKANAN BAYI: memanaskan semula. Tuang ke dalam pinggan seramik yang dalam. Tutup dengan penutup plastik. Kacau rata selepas memanaskan semula! Biarkan selama 2-3 minit sebelum Makanan Bahagian Kuasa...
  • Page 26 Panduan Memasak (sambungan) Memanaskan Semula Cecair dan Makanan MENCAIR BEKU Gunakan aras kuasa dan masa di dalam jadual ini sebagai garis panduan untuk memanaskan semula. Gelombang mikro adalah cara yang sangat baik untuk mencairbekukan makanan sejuk beku. Gelombang mikro mencairbekukan makanan sejuk beku dengan Makanan Bahagian Kuasa Masa Masa Biar Arahan...
  • Page 27 Panduan Memasak (sambungan) Semua makanan sejuk beku harus dicairbekukan menggunakan aras kuasa Makanan Bahag- Masa Masa Biar Arahan mencair beku (180 W). (min.) (min.) Roti Makanan Bahag- Masa MasaBiar Arahan Roti rol 2keping 1-1 ½ 5 - 20 Atur rol dalam satu bulatan atau (min.) (min.) (setiap satu...
  • Page 28 Panduan Memasak (sambungan) GRIL KUASA GRIL ATAS Pemanas atas boleh digunakan tanpa pemanas-pemanas bawah jika anda mahu Elemen pemanas gril atas terletak di bawah siling dan dua elemen pemanas memerangkan hanya bahagian atas makanan (lihat Panduan Gril bagi Gril Atas). bawah boleh gerak terletak di tepi, sementara terlekap di bahagian belakang Makanan harus diletakkan di atas rak dan boleh dimasukkan di tingkat tinggi atau rongga ketuhar.
  • Page 29 Panduan Memasak (sambungan) Panduan Gril Kuasa untuk roti bakar, pastri dan sayur-sayuran Makanan Baha-gian Masa Kuasa Masa Arahan Gunakan aras kuasa dan masa di dalam jadual ini sebagai garis panduan untuk Pramema (min.) menggril. Gunakan sarung tangan ketuhar semasa mengeluarkan makanan. nas(min.) Jangan sentuh pemanas-pemanas yang panas langsung selepas menggril, Gril Kuasa...
  • Page 30 Panduan Memasak (sambungan) Panduan Gril Kuasa untuk daging, ayam itik dan ikan Makanan Bahagian Masa Kuasa Masa Arahan Gunakan aras kuasa dan masa di dalam jadual ini sebagai garis panduan untuk Segar Prameman (min.) menggril. Gunakan sarung tangan ketuhar semasa mengeluarkan makanan. as(min.) Jangan sentuh pemanas-pemanas yang panas langsung selepas menggril, Gril Kuasa...
  • Page 31 Panduan Memasak (sambungan) Panduan Gril Kuasa untuk daging, ayam itik dan ikan (sambungan) Panduan Gril untuk Gril Atas Panaskan dahulu gril atas dengan fungsi gril sahaja selama 3 minit. Makanan Bahagian Masa Kuasa Masa Arahan Gunakan aras kuasa dan masa di dalam jadual ini sebagai garis panduan untuk Segar Prameman (min.)
  • Page 32: Membersihkan Ketuhar Gelombang Mikro Anda

    Panduan Memasak (sambungan) Membersihkan Ketuhar Gelombang Mikro Anda Bahagian-bahagian ketuhar gelombang mikro anda yang berikut PETUA KHAS harus dibersihkan secara tetap untuk mencegah minyak dan remah- remah makanan daripada terkumpul: MENCAIRKAN MENTEGA Letakkan 50 g mentega ke dalam bekas kaca kecil yang dalam. Tutup dengan penutup plastik.
  • Page 33: Menyimpan Dan Membaiki Ketuhar Gelombang Mikro Anda

    Menyimpan dan Membaiki Ketuhar Gelombang Spesifikasi Teknikal Mikro Anda SAMSUNG berusaha untuk mempertingkatkan produk-produknya sepanjang masa. Oleh itu, kedua-dua spesifikasi reka bentuk dan Beberapa langkah berjaga-jaga yang mudah harus diambil apabila panduan pengguna ini tertakluk kepada perubahan tanpa menyimpan atau membaiki ketuhar gelombang mikro anda.
  • Page 34 Nota...
  • Page 35 Nota...
  • Page 37 PG113UC ..................2 ..................3 ..................... 3 ..................4 ............... 4 ................5 ................7 ..................7 ............8 ..................8 ..................9 ..................9 ................9 ..............10 ..............11 ..............12 ................12 ........... 13 ..................13 ..................13 ................
  • Page 38 Power Grill 10min 1min 10min 1min Power ( +30s...
  • Page 39 1. ´ 2. ´” 3. ´” 4. ` 5. ` ”...
  • Page 40 • • • • • • •...
  • Page 41 1. 8 • • • 2. 8 • • 3. 8 4. 8 6. 8...
  • Page 42 • • • • • • • • • • • • • •...
  • Page 43 20 cm 10 cm • • 85 cm 10 cm 50Hz...
  • Page 44 • • • • • 10min 1min • • • • • • • +30s • • •...
  • Page 45 1850 1850 1850 1850 +30s +30s Auto...
  • Page 46 Auto ( 300-350 400-450 300-350 400-450 500-550...
  • Page 47 Auto ( 200-250 300-350 400-450 200-250 500-550 300-450 500-550 200-250 (-18°C) 300-350 400-450 200-350 500-550 400-550 300-350 400-450 500-550 600-650 300-450 500-650...
  • Page 48 Power ( 200-2000 20-90 Power ( 200-2000 20-90 200-2000 20-80 125- 1000 10-60...
  • Page 49 • •...
  • Page 50 Power Grill Power Grill 10min 1min 10min 1min +30s +30s...
  • Page 51 +30s Power Grill Mwo- -MWO -MWO -MWO 10min 1min...
  • Page 52 +30s Power Grill Mwo- -MWO -MWO -MWO 10min 1min...
  • Page 53 350-400 450-500 200-300 400-500 600-700...
  • Page 54 200-300 400-500...
  • Page 55 250-300 500-550 +30s...
  • Page 56 Easy Clean Easy Clean Easy Clean...
  • Page 57 • • • • • • • • • • • • •...
  • Page 58 15-16 17½-18½ 20-21 22-23 16-17 17-18 10-11 1000 ñ 7½-8½ 7½-8½...
  • Page 59 30-45 5-5½ 4½-5 5½-6 4½-5 6-6½ 60-75 4½-5 5-5½ 7½-8½ 4-4½ 3½-4 4-4½ 1½-2 2½-3...
  • Page 60 +7°C 30-40°C 37°C...
  • Page 61  ©Q < 1-1 ½ 2-2 ½ 3-3 ½ 3 ½-4 3-3 ½ 3 ½-4 30-40 4 ½ -5 ½ 3 ½ -4 ½ 4 ½-5 ½ 5 ½ -6 ½...
  • Page 62 15-30 10-12 14-15 15-60 30-34 1200 10-25 11-13 - 20 °C 5 - 10 1-1 ½ 5 - 20 2 ½-3 4-4 ½...
  • Page 63 ¤' ¤' ¤'...
  • Page 64  e 5 8-10 9-11 -600 -300 300-400 10-12 -450 5½-6½ -300 -300 8-10...
  • Page 65 5 -300 300-400 11-12 -300 8-10 400- 10-12 9-12 -300 400- 14-16 -300...
  • Page 66 30-40 -300 1200- 20-22 16-18 20-30 1300 -450 9-11 -300 11-13 3½ 4½ -600 10-12 6½ 7½ 3½ 4½...
  • Page 67 • • • • • • • • † • •...
  • Page 68 PG113UC 230V ~ 50 Hz 1850 1400 1850 /900 (IEC-705) 2450 MHz OM75P(31) 529 x 350 x 481 344 x 240 x 345...
  • Page 73 MICROWAVE OVEN Owner’s Instructions and Cooking Guide PG113UC Quick Look-up Guide ..............2 Oven.................... 3 Accessories ................. 3 Control Panel ................4 Using this Instruction Booklet............4 Safety Precautions ..............5 Installing Your Microwave oven ..........7 Setting the Time ................7 What to Do if You are in Doubt or Have a Problem ....
  • Page 74: Quick Look-Up Guide

    Quick Look-up Guide If you want to cook some food If you want to power grill some food 1. Place the food in the oven. 1. Place the food on the rack in the oven. Select the power level by pressing the ( ) button once or Press the Power Grill button.
  • Page 75: Oven

    Oven Accessories Depending on the model that you have purchased, you are supplied with several accessories that can be used in a variety of ways. VENTILATION HOLES DISPLAY UPPER 1. Coupler, already placed over the motor shaft in the HEATER base of the oven.
  • Page 76: Control Panel

    Control Panel Using this Instruction Booklet You have just purchased a SAMSUNG microwave oven. Your Owner’s Instructions contain much valuable information on cooking with your microwave oven: • Safety precautions • Suitable accessories and cookware • Useful cooking tips Inside the cover you will find a quick look-up guide explaining four basic cooking operations: •...
  • Page 77: Safety Precautions

    Using this Instruction Booklet (continued) Safety Precautions Important Safety Instructions. PRECAUTIONS TO AVOID POSSIBLE EXPOSURE TO EXCESSIVE MICROWAVE ENERGY Read Carefully and keep for future reference. Failure to observe the following safety precautions may result in harmful Before cooking food or liquids in your microwave oven, please check exposure to microwave energy.
  • Page 78 Safety Precautions (continued) 7. To reduce the risk of fire in the oven cavity: • Do not store flammable materials in the oven 13. When the microwave oven is operating without any load, the power will be cut • Remove wire twist ties from paper or plastic bags off automatically for safety.
  • Page 79: Installing Your Microwave Oven

    Installing Your Microwave oven Setting the Time Place the oven on a flat, level surface that strong enough to safely bear Your microwave oven has an inbuilt clock. The time can be displayed the weight of the oven. in either the 24-hour or 12-hour notation. You must set the clock: •...
  • Page 80: What To Do If You Are In Doubt Or Have A Problem

    The oven starts immediately. be reset. To solve this problem, disconnect the power plug and reconnect it. Reset the time. If the above guidelines do not enable you to solve the problem, contact your local dealer or SAMSUNG after-sales service.
  • Page 81: Power Levels

    Power Levels Stopping the Cooking You can choose among the power levels below. You can stop cooking at any time to check the food. 1. To stop temporarily; Output Open the door. Power Level Result : Cooking stops. To resume cooking, close TOP GRILL POWER GRILL the door and press...
  • Page 82: Using The Auto Reheat Feature

    Using the Auto Reheat Feature With the Auto Reheat feature, the cooking time is set automatically. The following table presents 3 Auto Reheat Programmes and the quantities, standing times and appropriate recommendations. You can adjust the pressing the weight range of serving by appropriate Auto Reheat button the required number of times.
  • Page 83: Using The Auto Cook Feature

    Using the Auto Cook Feature With the Auto Cook feature, the cooking time is set automatically. You The following table presents 3 Auto Cook Programmes and the quantities, standing times and appropriate recommendations. can adjust the pressing the serving size(or weight range of serving) by appropriate Auto Cook button the required number of times.
  • Page 84: Using The Power Defrost Feature

    Using the Power Defrost Feature Power Defrost Feature With the Power Defrost feature you can easily defrost meat, poultry, The following table presents the various Power Defrost programmes, fish or Bread/cake. The defrost time and power level are set quantities, standing times and appropriate recommendations. automatically.
  • Page 85: Choosing The Heating Element Position Of Lower Heater

    Choosing the Heating Element Position of Lower Choosing the Accessories Heater Use microwave-safe recipients; do not use plastic containers, dishes, paper cups, towels, etc. The heating element is used when Power grilling. It can be placed in one of two positions: If you wish to select the combined cooking mode (grill and microwave), use only dishes that are microwave-safe and •...
  • Page 86: Using The Top Grill

    Using the Top Grill Power Grilling The top grill enables you to heat and brown food quickly, without The power grill enables you to heat and brown food very quickly, using microwaves. To this aim, a grill rack(metal rack) is supplied with without using microwaves.
  • Page 87: Microwave- Top Grill- Cycle-Mode

    Microwave- Top Grill- Cycle-Mode This mode uses microwave and top grill function alternately, so that 5. Press the button. Result : Microwave-Top Grill -Cycle cooking starts. the radiant heat that is coming from the grill and the microwaves are When it has finished. cooking and browning the food.
  • Page 88: Microwave-Power Grill-Cycle-Mode

    Microwave-Power Grill-Cycle-Mode This mode uses microwave and power function alternately, so that the 5. Press the button. Result : Microwave-PowerGrill-Cycle cooking starts. radiant heat that is coming from the grill and the microwaves are When it has finished. cooking and browning the food. It operates only while the door is (1) The oven beeps four times.
  • Page 89: Using The Power Grill Auto Cook Features

    Using the Power Grill Auto Cook Features With the power grill auto cook feature, the cooking time is set The following table presents the various Power Grill Auto Programmes for Roast Meat, Roast Poultry and Roast Fish and the automatically. You can adjust the serving size pressing the appropriate quantities, standing times and appropriate recommendations.The power grill auto cook button the required number of times.
  • Page 90: Using The Power Grill Auto Reheat Features

    Using the Power Grill Auto Cook Features Using the Power Grill Auto Reheat Features (continued) With the power grill auto reheat features, the cooking time is set automatically. You can adjust the serving size/portion pressing the Icon Code Food Serving Standing Recommendations appropriate power grill auto reheat button the required number of...
  • Page 91: Using The Deodorization Feature

    Using the Power Grill Auto Reheat Features Using the Deodorization Feature (continued) Use this feature after cooking odorous food or when there is a lot of smoke in the oven interior. The following table presents the Power Grill Auto Programmes for First clean the oven interior.
  • Page 92: Switching The Beeper Off

    Switching the Beeper Off Safety-Locking Your Microwave Oven You can switch the beeper off whenever you want. Your microwave oven is fitted with a special Child Safety programme, which enables the oven to be “locked” so that children or anyone 1.
  • Page 93: Cookware Guide

    Cookware Guide To cook food in the microwave oven, the microwaves must be able to Paper penetrate the food, without being reflected or absorbed by the dish • Plates, cups, For short cooking times and warming. used. napkins and Kitchen Also to absorb excess moisture.
  • Page 94: Cooking Guide

    Cooking Guide MICROWAVES Food Portion Power Time Standing Instructions Microwave energy actually penetrates food, attracted and absorbed by its water, (min.) Time(min.) fat and sugar content. Green Beans 300g 600W 7½-8½ 2-3 Add 30 ml (2 tbsp.) The microwaves cause the molecules in the food to move rapidly. The rapid cold water.
  • Page 95 Cooking Guide (continued) Cooking Guide for fresh vegetables Food Portion Time Standing Instructions Use a suitable glass pyrex bowl with lid. Add 30-45 ml cold water (2-3 tbsp.) for (min.) Time (min.) every 250 g unless another water quantity is recommended - see table. Cook Onions 250g 5-5½...
  • Page 96 Cooking Guide (continued) REHEATING REHEATING LIQUIDS Always allow a standing time of at least 20 seconds after the oven has been Your microwave oven will reheat food in a fraction of the time that conventional switched off to allow the temperature to even out. Stir during heating, if ovens hobs normally take.
  • Page 97 Cooking Guide (continued) Reheating Baby Food and Milk Reheating Liquids and Food Use the power levels and times in this table as guide lines for reheating. Use the power levels and times in this table as a guide lines for reheating. Food Portion Power Time...
  • Page 98 Cooking Guide (continued) DEFROSTING All frozen food should be defrosted using defrosting power level (180 W). Microwaves are an excellent way of defrosting frozen food. Microwaves gently Food Portion Time Standing Instructions defrost frozen food in a short period of time. This can be of great advantage, if (min.) Time unexpected guests suddenly show up.
  • Page 99 Cooking Guide (continued) POWER GRILL TOP GRILL The upper heater can be used without lower heaters if you want to brown only top The upper grill-heating element is located underneath the ceiling and two lower side of food (see Grill Guide for Top Grill). movable heating-elements are located at the sides, while fixed at the back of The food should be placed on the rack and can be inserted on the high stage or cavity.
  • Page 100 Cooking Guide (continued) Power Grill Guide for toasts, pastries and vegetables Food Portion Preheating Power Time Instructions Use the power levels and times in this table as guide lines for grilling. Use oven Time(min.) (min.) gloves while taking food out. Power Grill Do not touch the hot heaters directly after grilling, keep care while they are Vegetable...
  • Page 101 Cooking Guide (continued) Power Grill Guide for meat, poultry and fish Fresh Food Portion Preheating Power Time Instructions Use the power levels and times in this table as guide lines for grilling. Use oven Time(min.) (min.) gloves while taking out food. Power Grill Do not touch the hot heaters directly after grilling, keep care while they are Minced Meat...
  • Page 102 Cooking Guide (continued) Grill Guide for Top Grill SPECIAL HINTS Preheat the top-grill with the only-grill-function for 3 minutes. MELTING BUTTER Use the power levels and times in this table as guide lines for grilling. Put 50 g butter into a small deep glass dish. Cover with plastic lid. Heat for 30-40 seconds using 900 W, until butter is melted.
  • Page 103: Cleaning Your Microwave Oven

    Cleaning Your Microwave Oven Storing and Repairing Your Microwave Oven The following parts of your microwave oven should be cleaned A few simple precautions should be taken when storing or having your regularly to prevent grease and food particles from building up: microwave oven serviced.
  • Page 104: Technical Specifications

    Technical Specifications Note SAMSUNG strives to improve its products at all times. Both the design specifications and these user instructions are thus subject to change without notice. Model PG113UC Power source 230V ~ 50 Hz Power consumption Maximum power 1850 W...
  • Page 105 Note...
  • Page 106 Note...
  • Page 107 Note...

Table of Contents