Sicherheitshinweise Allgemeines • Das Gerät ist nicht für Kinder geeignet und darf nicht als Spielzeug verwendet werden. • Verpackungsmaterialien kindersicher lagern oder entsorgen. • Das Gerät nicht zerlegen, es enthält keine vom Benutzer zu wartenden Teile. Wenn Defekte auftreten, bitte Ihren Installateur informieren.
Endgeräte bedienbar ist. Über die optionale Kesselanbindung ist eine echte Einzelraumregelung mit Bedarfsanforderung gemäß EN 1523 möglich. Das heatapp! System beinhaltet folgende Komponenten: heatapp! base Die heatapp! base ist die zentrale Steuer- und Regeleinheit des Systems. Die heatapp! base kann mit dem Energieerzeuger einer bestehenden Anlage kommunizieren und den Wärmebedarf an den...
Page 5
heatapp! gateway Das heatapp! gateway ist das zentrale Funkinterface in der Anlage. Über das heatapp! gateway werden alle Funkkomponenten zur Regelung der Heizkörper (heatapp! drive), der Fußbodenheizungen (heatapp! floor) sowie zur Raumtemperaturerfassung (heatapp! sense) mit der heatapp! base verbunden. heatapp! drive Der heatapp! drive ist ein Funk-Stellantrieb zur Regelung eines Heizkörpers.
Lieferumfang Überprüfen Sie den Inhalt des Kartons. Folgende Komponenten sind enthalten: • heatapp! base (1x) • heatapp! gateway (1x) • heatapp! drive (Anzahl abhängig von der Bestellung) • heatapp! floor (Anzahl abhängig von der Bestellung) heatapp! sense (Anzahl abhängig von der Bestellung) •...
heatapp! base 3.2.1 Öffnen des Gehäuses Abb. 2: Gehäuse öffnen DE - 7...
Page 8
A Schieben Sie die Klemmenabdeckung bis zum Anschlag ca. 1 cm nach unten. B Drücken Sie die Verriegelung der Klemmenabdeckung mit einem Schraubendreher vorsichtig auseinander. Um eine Beschädigung der Elektronik zu vermeiden, führen Sie den Schraubendreher dabei nicht zu tief ein. C Ziehen Sie die Klemmenabdeckung nach unten ab.
Page 10
Finden Sie einen geeigneten Montageort für die heatapp! base an einer Wand der die nachfolgenden Anforderungen erfüllt: • Am Montageort der heatapp! base muss ein 230 V Anschluss zur Verfügung stehen. • Der Montageort muss sich in der Nähe des Energieerzeugers befinden, wenn die heatapp! base eine Verbindung zum Energieerzeuger nutzen soll (z.B.
3.2.3 Anschließen Abb. 4: heatapp! base DE - 11...
Page 12
WARNUNG Gefahr durch spannungsführende Teile. Bauteile stehen unter elektrischer Spannung. Die Berührung von stromführenden Teilen kann zu elektrischem Schlag, zu Verbrennungen oder zum Tod führen. Vor Arbeiten an der elektrischen Anlage folgende Punkte beachten: • Anlage spannungsfrei schalten. • Gegen Wiedereinschalten sichern. •...
Page 13
B Schließen Sie den Wärmeerzeuger (Abb. 4, Pos. 4, optional) gemäß der Klemmenbelegung am heatapp! base an. Es gibt drei Möglichkeiten für den Anschluss der Bedarfsanforderung: • OpenTherm: Das OpenTherm-Protokoll ermöglicht heatapp! die Vorgabe von Warmwasser- und Vorlauftemperatur, wenn der Energieerzeuger über eine nach außen offene OT- Schnittstelle verfügt.
Page 14
C Schließen Sie die Spannungsversorgung gemäß der Klemmenbelegung am heatapp! base an. Beim Anschluss der Spannungsversorgung sind die VDE 0100 bzw. die entsprechenden nationalen Vorschriften zu beachten. D Setzen Sie die Klemmenabdeckung wieder auf. 14 - DE...
3.2.4 Inbetriebnahme / Ersteinrichtung Abb. 5: Ersteinrichtung heatapp! base heatapp! USB-LAN Adapter Die Ersteinrichtung der heatapp! base erfolgt menügeführt über den Einrichtungsassistenten am Browser des angeschlossenen PC / Laptops. In den Netzwerkeinstellungen des PCs / Laptops muss DHCP (automatische Adressvergabe) aktiviert sein und es darf kein Proxyserver aktiviert sein.
Page 16
1. Schalten Sie die Spannungsversorgung für die heatapp! base ein. 2. Verbinden Sie den heatapp! USB-LAN Adapter aus dem Installations-Kit mit der heatapp! base und dem PC / Laptop: A Stecken Sie den heatapp! USB-LAN-Adapter in einen freien USB-Port auf der Oberseite der heatapp! base. B Starten Sie den PC / Laptop.
heatapp! gateway 3.3.1 Aufstellen Das heatapp! gateway ist zur Aufstellung als Tischgerät vorgesehen. Finden Sie einen geeigneten Aufstellort für das heatapp! gateway der die nachfolgenden Anforderungen erfüllt: • Am Aufstellort des heatapp! gateway muss eine 230 V Schutzkontaktsteckdose zur Verfügung stehen. •...
3.3.2 Anschließen Abb. 6: heatapp! gateway A Verbinden Sie das heatapp! gateway mit dem LAN-Netzwerk des Kunden: • Per Netzwerkkabel mit einem freien Ethernet Port am Internetrouter oder Switch des Kunden. Die Länge der Gesamtkabelstrecke vom heatapp! gateway bis zum nächsten Switch oder Router darf maximal 100 m betragen.
Page 19
Alternativ per WLAN-Verbindung über das im heatapp! • gateway integrierte WLAN-Modul. Fragen Sie den Kunden nach den Zugangsdaten seines WLAN- Netzwerks – Sie benötigen diese bei den folgenden Einrichtungsschritten. Weisen Sie den Kunden außerdem darauf hin, dass fortan Änderungen an seinem WLAN (neuer Router, anderer Schlüssel etc.) die Funktion von heatapp! beeinträchtigen können und ggf.
3.3.3 Inbetriebnahme / Ersteinrichtung Abb. 7: Ersteinrichtung heatapp! gateway heatapp! USB-LAN Adapter Die Ersteinrichtung des heatapp! gateway erfolgt menügeführt über den Einrichtungsassistenten am Browser des angeschlossenen PC / Laptops. In den Netzwerkeinstellungen des PCs / Laptops muss DHCP (automatische Adressvergabe) aktiviert sein, und es darf kein Proxyserver aktiviert sein.
Page 21
1. Schalten Sie die Spannungsversorgung für das heatapp! gateway ein. 2. Verbinden Sie den heatapp! USB-LAN-Adapter aus dem Installations-Kit mit dem heatapp! gateway und dem PC / Laptop: A Stecken Sie den heatapp! USB-LAN-Adapter in einen freien USB-Port auf der Oberseite des heatapp! gateway. B Starten Sie den PC / Laptop.
heatapp!-Funkkomponenten Das heatapp! gateway muss gemäß Kapitel 3.3.3 "Inbetriebnahme / Ersteinrichtung" fertig eingerichtet sein und die LED an der Seite muss dauerhaft GRÜN leuchten. Die Bedeutung von anderen Zuständen und Hinweise zur Fehlerbehebung entnehmen Sie bitte Kapitel 5.2 "LEDs heatapp! gateway". Falls noch nicht geschehen, verbinden Sie den heatapp! USB-LAN- Adapter aus dem Installations-Kit mit dem heatapp! gateway und dem PC / Laptop (siehe Kapitel 3.3.3 "Inbetriebnahme / Ersteinrichtung").
3.4.1 heatapp! drive für Radiatoren Abb. 8: heatapp! drive anmelden DE - 23...
Page 24
3.4.1.1 Anmelden der heatapp! drive-Stellantriebe: 1. Klicken Sie zur Anmeldung des heatapp! drive auf den Menüpunkt „Funkkomponenten“. 2. Packen Sie einen heatapp! drive aus und legen Sie die AA- Batterien in das Batteriefach ein (Abb. 8, A). Achten Sie dabei auf die richtige Polarität! 3.
Page 25
3.4.1.2 Verbindungstest Im letzten Schritt kontrollieren Sie die Verbindung der montierten Funkkomponenten zum heatapp! gateway. 1. Wählen Sie im Browserfenster Ihres PC den Menüpunkt „Verbindungsstatus“. Sie sehen nun eine Liste der angemeldeten Funkkomponenten und deren Verbindungsstatus. 2. Klicken Sie auf die Schaltfläche „Verbindungstest“ und dann „Verbindungstest starten“.
3.4.2 heatapp! repeater 1. Nehmen Sie den heatapp! repeater aus der Verpackung und stecken den heatapp! repeater in eine freie 230V-Steckdose, die räumlich zwischen dem heatapp! gateway und einem nicht erreichbaren, montierten heatapp! drive liegt. 2. Wählen Sie im Browserfenster Ihres PC den Menüpunkt „An- / Abmelden“...
App Sie können dem Kunden den Einstieg in das heatapp! System erleichtern, indem Sie die Installation der App auf seinem Endgerät und die ersten Schritte in der App begleiten. 1. Zeigen Sie dem Kunden an seinem Endgerät (Tablet oder Smartphone), wie er die App aus dem Store herunterlädt und...
Page 28
7. Zeigen Sie dem Kunden, wie Schaltzeiten und SOLL-Temperaturen eingestellt werden. Gehen Sie dazu in den Bereich "Einstellungen / Schaltzeiten" und nehmen Sie gemeinsam eine grobe Voreinstellung vor. Rufen Sie das Tutorial mit dem (?)-Symbol auf, um sich die Bedienung erläutern zu lassen. 8.
3.5.1 Benutzerrollen In der heatapp! App sind folgende Benutzerollen verfügbar: Benutzer: • Der Benutzer kann Räume regeln für die er Berechtigung hat. Der Benutzer hat Zugriff auf die Einstellungen "Mein Profil", "Schaltzeiten", "Design" und "Live View". Verwalter: • Der Verwalter kann alle Räume verwalten. Der Verwalter hat Zugriff auf alle Einstellungen, auf das Menü...
Nachrüsten von Funkkomponenten Das Nachrüsten von Funkkomponenten kann auf zwei Wegen erfolgen. Mit der heatapp! App auf einem Tablet-PC (empfohlen). • Mit einem PC / Laptop und dem heatapp! USB-LAN Adapter. • Über die heatapp! App Nutzen Sie zur späteren Nachrüstung weiterer Funkkomponenten möglichst die heatapp! App auf einem Tablet, das mit dem Heimnetzwerk des Kunden verbunden ist.
Safety instructions General information • The device is not suitable for children and must not be used as a toy. • Store packaging material safely away from children or dispose of it. • Do not dismantle the device; it does not contain any user- serviceable parts.
It can be controlled via iOS and Android devices. Genuine individual room control with demand requests according to EN 1523 is possible via the optional boiler connection. The heatapp! system comprises the following components: heatapp! base heatapp! base is the central controller unit of the system. heatapp! base can be connected to the heat generator of an existing system and transmit the heat demand to the heat generator.
Page 38
heatapp! gateway heatapp! gateway is the central radio interface of the system. All radio modules used to control the radiators (heatapp! drive), underfloor heating systems (heatapp! floor) and room temperature measurement (heatapp! sense) are connected to heatapp! base via this gateway. heatapp! drive heatapp! drive is a wireless actuator for flow-controlling a radiator.
Complete documentation for the heatapp! system is available as online documentation under www.heatapp.de. Conditions and requirements For initial operation of a heatapp! system a standard laptop and the heatapp! installation kit comprising the heatapp! USB-LAN Adapter and a network cable are required.
heatapp! base 3.2.1 Opening the housing Fig. 2: Opening the housing EN - 7...
Page 41
A Push the terminal cover up to the stop approximately 1 cm downwards. B Press the latch of the terminal cover carefully apart using a screwdriver. To prevent damage to the electronics, do no push the screwdriver in too far when doing so. C Take the terminal cover off in a downwards direction.
3.2.2 Installation Fig. 3: Wall installation EN - 9...
Page 43
Find a suitable installation location for the heatapp! base on a wall that fulfils the following requirements: • A 230 V outlet must be available at the installation location of the heatapp! base. • If the heatapp! base is going to be connected to the heat generator (e.g.
Page 45
WARNING Danger due to live parts. Some components are electrically live. Contact with live parts can result in an electric shock, burns or even death. Before working on the electrical system, observe the following points: • Switch the system to a zero volts state. •...
Page 46
B Connect the heat generator (Fig. 4, item. 4, optional) according to the terminal configuration on the heatapp! base. There are three options for connection of the demand request: • OpenTherm: The OpenTherm protocol allows heatapp! to specify the hot water and flow temperature, provided the heat generator has an OT interface open to external connections.
Page 47
C Connect the power supply according to the terminal configuration on the heatapp! base. When connecting the power supply, VDE 0100 or the corresponding national regulations must be observed. D Replace the terminal cover. 14 - EN...
3.2.4 Initial operation / initial configuration Fig. 5: Initial set-up heatapp! base heatapp! USB-LAN adapter The initial set-up of the heatapp! base is performed based on a menu control system via the browser-based set-up assistant of the connected PC / laptop. DHCP must be enabled in the network settings of the PC / laptop (automatic address allocation) and no proxy server must be activated.
Page 49
1. Switch the power supply for the heatapp! base on. 2. Connect the heatapp! USB-LAN adapter from the installation kit to the heatapp! base and the PC / laptop: Plug the heatapp! USB-LAN adapter into a free USB port on the top side of the heatapp! base.
heatapp! gateway 3.3.1 Setting up The heatapp! gateway is designed to be set up as a table-top unit. Find a suitable installation location for the heatapp! gateway that fulfils the following requirements: • A 230 V outlet must be available at the installation location of the heatapp! gateway.
3.3.2 Connecting Fig. 6: heatapp! gateway A Connect the heatapp! gateway to the customer's LAN network: • Via a network cable plugged into a free Ethernet port on the customer's internet router or switch. The maximum total cable length from the heatapp! gateway to the next switch or router must not exceed 100 m.
Page 52
• Alternatively via Wi-Fi connection using the Wi-Fi module integrated in the heatapp! gateway. Ask the customer for the access data for their Wi-Fi network. You will require this in the following set-up steps. Moreover, inform the customer that future changes to their Wi- Fi network (new router, changed password, etc.) can impair the operation of heatapp! and many require an adjustment to the heatapp! set-up.
3.3.3 Initial operation / initial configuration Fig. 7: Initial set-up heatapp! gateway heatapp! USB-LAN adapter The initial set-up of the heatapp! gateway is performed based on a menu control system via the set-up assistant via the browser of the connected PC / laptop. DHCP must be activated in the network settings of the PC / laptop (automatic address allocation) and no proxy server must be activated.
Page 54
1. Switch the power supply for the heatapp! gateway on. 2. Connect the heatapp! USB-LAN adapter from the installation kit to the heatapp! gateway and the PC / laptop: Plug the heatapp! USB-LAN adapter into a free USB port on the top side of the heatapp! gateway.
heatapp! radio modules The heatapp! gateway must be fully set up in accordance with section 3.3.3 "Initial operation / initial configuration" and the LED on the side must be a steady GREEN. Please refer to section 5.2 "LEDs heatapp! gateway" to determine the meaning of other conditions and for troubleshooting instructions.
3.4.1 heatapp! drive for radiators Fig. 8: registering heatapp! drive EN - 23...
Page 57
3.4.1.1 Register the heatapp! drive actuators: 1. To register the heatapp! drive click on the menu item "Radio modules". 2. Unpack a heatapp! drive and insert the AA batteries in the battery compartment (Fig. 8, A). Ensure you connect the positive and negative terminals correctly! 3.
Page 58
3.4.1.2 Connection test In the last step, check the connection of the installed radio modules to the heatapp! gateway. 1. In your PC's browser, select menu item "Connection test". You can now see a list of the registered radio modules and their connection status.
3.4.2 heatapp! repeater 1. Take the heatapp! repeater out of the packaging and plug the heatapp! repeater into a free 230V outlet, which is located between the heatapp! gateway and an out-of-range installed heatapp! drive. 2. In your PC's browser, select the menu item "Include and exclude" and then "Start inclusion process".
App You can help the customer to start using the heatapp! system by helping them to install the app on their own mobile device and guiding them through the first few steps in using the app. 1. Show the customer how to download the app from the store and install it on their mobile device (tablet or smartphone).
Page 61
(?) symbol in order to explain operation. 9. Show the user how they can invite created users to join heatapp! connect for remote control of the heatapp! system. For example do this to set up an expert user - provided the customer agrees. To do this access the field "Settings / User"...
3.5.1 User roles The following user roles are available in the heatapp! App: User: • A User can control rooms for which they are granted authorisation. A User has access to the settings "My profile", "Switching times", "Design" and "Live View". Owner: •...
Retrofitting radio modules Retrofitting of radio modules can be performed in two ways. Using the heatapp! App on a tablet-PC (recommended). • Using a PC / laptop and a heatapp! USB-LAN adapter. • Via the heatapp! App Where possible use the heatapp! App on a tablet connected to the customer's home network for subsequent retrofitting of additional radio modules.
Technical data heatapp! base Wall mounting Installation Linux Operating system Connections • 2 x USB 2.0 • External • RJ45 Ethernet • Mains voltage L/N/PE • Internal (screw • Heat generator relay terminal) • Heat generator bus (OpenTherm) • 0 ... 10 V output 230 V +6 % / -10 %, 50 ...60 Hz, 5 VA Power supply User-supplied...
heatapp! gateway Table device Installation Wireless system • Z-wave Static dedicated controller • Wi-Fi Integrated Wi-Fi module 802.11b/g/n Connections • 2 x USB 2.0 • RJ45 Ethernet Euro plug power supply unit 5 V DC, Power supply 1.5 A Ambient conditions •...
Appendix LEDs heatapp! base Network Control Start sequence step 1 - Steady power supply switched on white Start sequence step 2 - Steady starting of the operating system yellow Start sequence step 3 - Flashes create network and Internet connection green Network and Internet Control ready for use...
LEDs heatapp! gateway Start sequence step 1 - Steady power supply switched on white Start sequence step 2 - Steady starting of the operating system yellow Start sequence step 3 - Flashes create network and Internet connection green Network and Internet connection created Steady green Network connection made, no heatapp! base found.
Need help?
Do you have a question about the Heatapp! System and is the answer not in the manual?
Questions and answers